Przygotowując się do zmiany opon, przyjdzie nam wyszukać model idealnie dopasowany do naszych potrzeb, samochodu i możliwości finansowych. Pamiętajmy, że nie każdym autem wykorzystamy potencjał każdej opony, popularne opony 4×4 w komplecie mogą być przepłaconą inwestycją do auta FWD, a więc „droższe nie zawsze znaczy lepsze”. Na szczęście każda opona jest specjalnie opisana za pomocą ustandaryzowanych oznaczeń na jej boku. Sprawdźmy, co oznaczają konkretne informacje.

Podstawowe oznaczenia

Fundamentalnym wyróżnieniem opony jest oczywiście określenie jej pochodzenia oraz nazwy, w związku z czym dwoma pierwszymi oznaczeniami są: wskazanie producenta oraz nazwa bieżnika (modelu). Po wskazaniu tych danych, możemy z boku opony odczytać jej rozmiar w kolejności: szerokość (podana w milimetrach, mierzona między bocznymi ścianami opony), profil (wyrażony w procentach stosunek wysokości boku opony do jej szerokości) R (oznaczenie opony radialnej; brak oznaczenia „R” oznacza oponę diagonalną) średnica osadzenia opony (liczona w calach). Przykładowe oznaczenie: 195/65 R15 oznacza oponę radialną o szerokości 195 mm, profilu 65 do osadzenia na 15 calowych felgach.

model opony 4x4

źródło zdjęcia: www.sklepopon.com

Parametry techniczne

Po wskazaniu podstawowych informacji o oponie, odczytać możemy jej parametry techniczne. Indeks prędkości opony jest współczynnikiem opisującym maksymalną dopuszczalną prędkość dla danego modelu. Odpowiednia wartość określana jest symbolem litery. Kierowców aut osobowych interesować powinny oznaczenia od „Q” wzwyż, gdyż oznaczają: Q – 160, R – 170, S – 180, T – 190, U – 200, H – 210, V – 240, W – 270, Y – 300. W tym miejscu należy wspomnieć, iż część opon zamiast „R” przy określeniu rozmiaru, będzie mieć symbol ZR lub VR oznaczające odpowiednio: 240 i 210 km/h maksymalnej prędkości przy użytkowaniu z pełnym dopuszczalnym obciążeniem.

Ważną nie tylko zdroworozsądkowo, ale również prawnie wytyczną jest, aby indeks prędkości opon letnich nie był niższy od maksymalnej możliwej do uzyskania prędkości pojazdu. Dla opon M+S (Mud + Snow, czyli opony na błoto i śnieg) możliwe jest niższy indeks prędkości – równy przynajmniej 160 km/h – jeśli w pojeździe umieszczona zostanie nalepka ostrzegawcza o maksymalnej prędkości opon w miejscu widocznym i w sposób czytelny dla kierowcy.

Indeks nośności opony jest z kolei współczynnikiem wskazującym maksymalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla niej prędkości. Wobec powiązania z indeksem prędkości, oznaczenia te występują razem, np.: 88H, co oznacza iż przy maksymalnym obciążeniu 560 kg na oponę (czyli do 2240 kg DMC pojazdu z pełnym obciążeniem) można ją bezpiecznie użytkować do prędkości 210 km/h.

Oznaczenia specjalne

Dodatkowe wskazania na boku opony mogą nam o niej wiele powiedzieć, jednak nie są zgodne u wszystkich producentów. Przykładowo, szukając opon 4×4 można wypatrywać oznaczenia LT (Light Truck, głównie na amerykański ogumieniu), M+S (błota i śnieg), R01 (homologacja Audi Quatrro) albo… żadnego specjalnego wskazania. Z tego względu, warto zapytać sprzedawcę o znaczenie poszczególnych symboli na konkretnej oponie!