Jak wiadomo opony podzielić można na opony letnie i zimowe. A to oznacza,że to pierwsze sprawdzi się  przypadku, gdy na zewnątrz panuje temperatura nie mniejsza niż 7 stopni Celsjusza, drugie natomiast będzie idealne w warunkach zimowych, gdy jest ślisko, pada śnieg,a temperatury spadają nawet znacznie poniżej 0. Dlaczego dobór ogumienia odpowiednio do auta ma tak duże znaczenie? Warto mieć na uwadze, że zimowe ogumienie stosowane latem będzie się bardzo szybko ścierało, przez co bardzo szybko będzie się nadawało do wyrzucenia, a nie dalszego użytkowania. Natomiast letnie ogumienie stosowane w nieprzystosowanych do niego atmosferycznych warunkach będzie twardniało, co oznacza, że ogromnie straci na swojej przyczepności.

Cechy charakterystyczne zimowych opon

Jeśli chodzi o opony zimowe, to najczęściej użytkownicy rozpoznają je po znaku płatka śniegu, który najczęściej umieszczany jest na tle góry. Na ogumieniu przystosowanym do jazdy w zimowych warunkach bardzo często można znaleźć oznaczenie złożone z kombinacji liter M+S ((Mud and Snow, czyli błoto i śnieg). Do tego oznaczenia należy jednak podchodzić dość ostrożnie, bowiem nie zawsze odnosi się ono do zimowych opon, gdyż często w ten właśnie sposób oznaczane są opony terenowe czy całoroczne. Wiele osób rozpoznaje opony po wyglądzie ich bieżnika. To wcale nie jest takie trudne jakby się to mogło wydawać i przy znajomości pewnych trików każdy będzie w stanie sobie z tym poradzić. Przede wszystkim w przypadku opon zimowych nacięcia klocka bieżnika gumy są poprzecznie pofalowane (co wpływa na ich dużą przyczepność w warunkach zimowych), czego nie można powiedzieć o oponach zimowych, w których tak zwane lamele wyglądają zupełnie inaczej.

sunny - letnia opona

Opony zimowe i całoroczne

O ile rozróżnienie, czy mamy przed sobą takie opony letnie, czy zimowe nie jest specjalnie trudne, to jednak problemy pojawiają się, gdy trzeba rozróżnić opony zimowe od tych całorocznych. Tu również sekret ich rozróżnienia tkwi w bieżniku. Całoroczne opony charakteryzują się zdecydowanie mniejsza ilością nacięć i rowków niż klasyczna zimowa opona (jednak jest ich zdecydowanie więcej niż w przypadku opon letnich). Duża części modeli całorocznych charakteryzuje się także asymetryczną rzeźbą bieżnika – połowa odpowiada za właściwości letnie, druga połowa natomiast za właściwości zimowe. Prawda jest jednak taka, że całoroczne opony zużywają się znacznie szybciej niż te zimowe czy letnie, dlatego też oszczędność przy zakupie w takim przypadku to jedynie pozory.

Wielu polskich producentów opon ostrzega kierowców przed ogumieniem zawierającym oznaczenie M+S, pozbawione jednak charakterystycznego dla tego typu opon płatka śniegu. W zdecydowanej większości przypadków takie elementy ogumienia są importowane z USA (tam znaczna część dostępnych w sprzedaży opon posiada takie oznaczenia), jednak z różnych względów opony takie nie spełniają wymagań dotyczących opon zimowych oraz całorocznych, więc korzystanie z nich w zimowych warunkach europejskich może być niekiedy niebezpieczne.